SAJTÓKÖZLEMÉNY
Az Öveges program keretében megvalósuló "Kíváncsi természet" című projekt projektzáró rendezvényén ismertették az elmúlt egy év tapasztalatát Szombathelyen, a NYME Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban. Az iskola a Társadalmi Megújulás Operatív Program keretén belül 233.627.680 Ft támogatást nyert el természettudományos labor létrehozására.
-2012-ben írták ki azt a TÁMOP pályázatot, amelynek alapvető célja a természettudományos tantárgyak eszközrendszerének és módszertanának megújítása volt. Erre a területre valóban alaposan ráfért a megújulás a közoktatásban, hiszen a fizika, kémia, biológia, vagy a földrajz tanítása kevésbé látványos, élvezetes eszközök nélkül. Modern infokommunikációs eszközökkel, „kütyükkel” és kísérletekkel úgy lehet bemutatni a természettudományok szépségeit, hogy azt a gyerek is megszeresse – mondta el Papp Tibor, a NYME Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium igazgatója. - A pályázati pénzből megvalósult laborunkban az elmúlt egy évben 1400-nál több diák fordult meg 11 partneriskolából és ők nem csak megnézték a kísérleteket, de el is végezték azokat. Úgy ítélem meg, hogy a pályázat eléri a célját. Mosolygó diákokat láttunk, akik azóta előszeretettel tanulják ezeket a tantárgyakat és megtapasztalhatták azt, hogyan működik a természet. Az akadálymentesített iskolának köszönhetően kerekes székes diákok is eljutottak a laborba.
Integrált szemlélettel készültek a munkafüzetek és a tanári segédkönyv is. Az iskola laborjában nem tiltott, hanem szinte kötelező használni a diákoknak a saját okostelefonjukat. Ráébredhettek arra, hogy az általuk korábban használt programok mellett számos egyéb hasznos applikáció létezik és ezeket kísérleteikhez is felhasználhatják.
Az iskola igazgatója kiemelte: pályázati szempontból most indul az ötéves fenntartási időszak és továbbra is folytatják a partneriskolákkal az ún. indikátor órákat. Szeretnék azt is, ha a partneriskolák tanárai is használnák a labort, órákat tartanának ott. Az elmúlt egy évben nagyon jó szakmai együttműködés valósult meg a szaktanárok között, akik azt is megbeszélték, hogy mi az, amin változtatni kellene. Szeretnénk újabb és újabb évfolyamoknak, generációknak megmutatni a természettudományok szépségeit – zárta mondandóját Papp Tibor igazgató.
-Éltünk az Öveges program keretében megvalósult laboratórium lehetőségeivel és ennek köszönhetően gyakorlatközpontú lett az oktatásunk. Mindent, amit eddig elméletben tanultak a diákok, azt próbáltuk a gyakorlatban is megközelíteni - ecsetelte Baranyai József, a labor vezetője. –Ahogy tapasztaltuk a diákok örömmel dolgoztak itt. Nem érezték tanulásnak, hanem inkább felfedezésnek fogták fel és nagyon jól használták az eszközöket. A kutatásalapú és problémamegoldás alapú tanulásra helyeztük a hangsúlyt, újfajta módszert és nézőpontot igyekeztünk megteremteni.
-Több olyan partneriskolánk van, ahol gyakorlatilag nagyító sincs, itt pedig mikroszkópokat és különböző eszközöket használhattak a gyerekek, de olyan anyagokat is megkaptak, amiket nehéz megvásárolni. Sok olyan „okos” eszközünk van, ami képes kapcsolatot teremteni az okostelefonokkal, számítógépekkel és az eredményeket az Interneten azonnal tovább is lehet küldeni. A tudásmegosztás így másodpercek alatt megvalósul, ami néhány évtizede még komoly problémákat okozott.
Újságírói kérdésre válaszolva Baranyai József elmondta, hogy szívesen látna később molekuláris biológiai eszközöket a laborban. Ezek sokszor felsőoktatási intézményekben sincsenek jelen, viszont nemzetközi versenyeken nagyon sokszor számon kérik az ilyen eszközök használatát.
Szombathely, 2015.10.21.