Kedves 10-12. évfolyamos Diákok!
2024. december 18-án rendezzük hagyományos Tehetségnapunkat, ahol bolyais öregdiákok és meghívott előadók mutatják be hivatásukat, kutatásaikat, szakmai-emberi élményeiket a gimnazista tanulóknak.
Kérünk Benneteket, hogy mindkét idősávból válasszatok egy-egy előadást!
Az első idősáv (10:15 - 11:15) előadásai:
1. A film és az informatika zavarbaejtő világa
10.15-11.15 - helyszín: 202. terem
Mandácskó Zoltán (PPKE ITK - stúdiómérnök, Az informatikatanár Kft - tulajdonos)
Mi az a szakterület/szakma amihez kell érteni a vizualitáshoz, a kameratechnikához, a hangtechnikához, a fénytechnikához, az informatikához és mellé hatalmas stressztűréssel kell rendelkezni? A stream azaz az élő közvetítés. Bár távolról, de próbálva lenyűgöző élő közvetítést szeretnék mutatni Önöknek, kedves Diákok!
2. Alapvető önvédelmi ismeretek fiataloknak
10.15-11.15 - helyszín: 203. terem
Szabolcs Gergely (Önvédelmi Műhely, oktató)
Ahogy az emberi viselkedésnek, úgy a (néha) szélsőséges emberi konfliktusoknak is vannak felismerhető mintái. Miért nehéz az önvédelem? Honnan ismerhetjük fel, ha valaki rosszat akar? Mi a különbség a dühös támadó és a ragadozó között? Hogyan kérjünk segítséget? Mivel kerülhetjük el a bajt, és hogyan? Ez nem harcművészet, ez nem küzdősport – ezek fontos alapvető ismeretek. Az előadás az általánosságokon túl a lányokat érintő kockázatokat (határátlépés, nyomulás, ragadozók) hangsúlyosan tárgyalja.
3. Szóba se jöhet Skandinávia(aaa)...?
10.15-11.15 - helyszín: 204. terem
Darvalics Bianka (Department of Clinical Epidemiology, Aarhus University, biostatisztikus)
Megváltoztattam az előadás címét, mert "so 2022" volt már, de még mindig Dániában keressük a boldogságot. Én alkalmazott matematikusként végeztem, mert 18 évesen fogalmam sem volt mi legyek, és ez elég tágnak tűnt. Majd valami csak lesz, gondoltam. Lett is. Sok éve már, hogy egy dán epidemiológiai kutatóintézetben dolgozom. Ezt egy picit majd elmagyarázom, hogy mi, és miért kerülhettem én is oda. De terveim szerint többet beszélgetünk majd pályaválasztásról, meg külföldön tanulásról. Pár konkrét infót is hozok a Dániában tovább tanulni vágyóknak, hogy legyen mit "hazavinni". Na meg csoki is lesz, még jó hogy! Orvosjelöltek, természettudósok, informatikusok, pénzügyi spekulánsok, külföld felé kacsintók, februárban felvételi adatlapot kitöltők, kétségbeesettek, magabiztosak, csak csendben a sarokban aludni vágyók gyertek, csak gyertek.
4. Őssejtek az örök élet szolgálatában
10.15-11.15 - helyszín: 406. terem
Tóth István (Szegedi Biológiai Kutatóközpont, Szent-Györgyi hallgató, SZTE orvostanhallgató)
Előadásomban bemutatnám a kutatásomat amelyben endotheliális prekurzor sejtek öregedés ellenes hatását vizsgáljuk, illetve beszélnék még az orvosi egyetemről és a Nemzeti Tudósképző Akadémiáról is.
5. Kamaszkor - megélni, nem csak túlélni!
10.15-11.15 - helyszín: 407. terem
Csiba Péter (Integrál szemléletű coach, IT manager és zenei producer)
Ez az előadás rólad szól. Hol tartasz az életedben? Együtt gondolkodunk arról, hogyan lehet a kamaszkort megélni, nem csak túlélni. Mi az, ami nehéz, mi az, ami működik? Hogy kerülhetsz közelebb önmagadhoz és a saját érzéseidhez? Gyere, és hozd a kérdéseidet, nehézségeidet, vagy csak hallgasd meg mások tapasztalatait. Mert a világ néha zűrös, de lehet vele boldogulni. És Te is jó vagy úgy, ahogy vagy.
6. Miért is jó tanárnak lenni?
10.15-11.15 - helyszín: 408. terem
Szabó Fruzsina Lenke (Történelem- és angol tanár/ Utánpótlás nevelő tenisz edző)
Miért nem választja a mai a generáció a tanári pályát, és miért választhatná.
7. Képalkotó diagnosztika, avagy orvoslás távol a betegtől
10.15-11.15 - helyszín: 305. terem
Kassai Miklós (Genfi egyetemi klinika, Radiológus rezidens)
A radiológia szerepe az egészségügyben, A radiológus mint orvos szerepe a betegellátásban
8. Mire jó egy Matematika BSc?
10.15-11.15 - helyszín: 306. terem
Kovács Botond (University of Vienna, Data Science MSc)
Sokan azt hihetik, a matematika szak csak azoknak való, akik egyetemi oktatók szeretnének lenni, pedig a valóság ennél sokkal izgalmasabb. Az ELTE-n szereztem Matematika BSc-t, most pedig a University of Vienna Data Science MSc szakán tanulok. Bár még nincs sok tapasztalatom, talán mégis be tudom mutatni, mi mindenre lehet jó a matek. Az előadásomban mesélek arról, hogyan hasznosítható a megszerzett tudás a gyakorlati életben. Bemutatom saját tapasztalataimat a banki, biztosítási és energetikai szektorban. A matematika nem csak elmélet: ez a kulcs a modern, adatvezérelt világ megértéséhez.
9. Matematika alkalmazása a mérnöki életben
10.15-11.15 - helyszín: 307. terem
Kramli Olivér (ELTE SEK gépészmérnök hallgató)
Matematika különböző területeinek alkalmazása, használata a mérnöki életben. Mire jó a középiskolai matematika mérnökként?
10. Föld hívja Marsot
10.15-11.15 - helyszín: 401. terem
Ferenczi Balázs (Joanneum Research, villamosmérnök)
Mi, emberek 20 éven belül elindulunk a Marsra. Ez az emberiség eddigi legnagyobb es legkomplexebb kihívása. Az utazás során megvetjük a lábunkat egy másik égitesten, így Kolombuszhoz es Armstronghoz mérhető hőseink fognak születni. Mindezzel csak egy probléma van: az egész dögunalmas. Évekig tart, és utána a Marson se lehet csak úgy focizgatni délutánonként. Egy 21. századi megoldás erre a problémára a korlátlan es gyors internet. Ma a hatalmas mélyűr antennáinkkal már akár 200 Kbit/secet is át tudunk vinni. De miért csak ennyit? Hogy lesz ebből 4K Netflix? Mi köze van ennek az előadóhoz és macskás videókhoz?
11. Tolmácsolástól a HR folyamatok hatékony irányításáig
10.15-11.15 - helyszín: 402. terem
Horváth Zoltán Benjámin (bp (British Petrol), HR középvezető (Learning & Development Manager))
Karrierutam az egyetem után, tolmácsolástól a HR-ig egy multinacionális szolgáltatóközpontban, az "unalmas" irodai munka archetípusának megdöntése = a modern irodai munka egy multis cégnél, munkaterületem (Képzés és oktatás), utam a vezetői pozícióig, egyes projektjeim, a vezetői beosztás kihívásai (hogyan lehetünk egyszerre a munkavállalók pszichológusa, szigorú apja, szerető anyja, főnöke, barátja stb.)
12. Ügyvédnek lenni, mint életforma
10.15-11.15 - helyszín: 404. terem
Dr. Dugmanits Eszter (Egyéni ügyvéd)
Ügyvéddé válni magában nagy feladat, ügyvédnek lenni pedig ha lehet még nagyobb. Ha olyan hivatást keresel, ahol te vagy a segítség az embereknek jóban vagy rosszban, életük legnehezebb vagy legboldogabb napján, akkor ez a te helyed. Nincs két azonos ügy nincs két azonos megoldandó kihívás és igen, nem mindig lesz kellemes. De cserébe minden napod változatos lesz, és sorsokat, történeteket ismerhetsz meg, és remélhetőleg sokban te tudsz majd lenni az a segítség akire mindneki vágyik.
13. Csajok, legyetek mérnökök! Nekem bejött :)
10.15-11.15 - helyszín: 126. terem
Bodorkós-Kiss Eszter (TDK, folyamatmérnök)
Egyre több nő választ mérnöki/műszaki pályát, de még mindig sokan félnek tőle, ez még mindig inkább "férfiszakmának" számít. Én mechatronikai mérnöki végzettséggel folyamatmérnökként dolgozom, főleg lézerhegesztéssel foglalkozok, szerettem az egyetemet, szeretem ezt a munkát is. Ösztönözni szeretném a gimis lányokat, hogy bátran válasszanak mérnöki pályát, szívesen válaszolok a kérdéseikre, de természetesen az érdeklődő fiúkat is várom az előadásra.
14. Élet a home officeban
10.15-11.15 - helyszín: 218. terem
Kozma Dániel (Metro magyarország, Üzleti elemző Kiszállítási üzletág)
Sziasztok! 2008 ban végeztem a Bolyaiban a Metro nagykereskedelmi cégnek dolgozom mint üzleti elemző, munkám 100% ban home office ban végzem előadásom célja, hogy bemutassam, milyen otthonról dolgozni határidős feladatokkal. Mik az előnyei és a hátrányai a home office-nak.
15. Kik fejlesztik a gyógyszert?
10.15-11.15 - helyszín: 041. terem
Bódis Attila (Richter Gedeon NyRT., Készítményfejlesztési Főosztály, főosztályvezető)
Milyen végzettséggel és milyen munkakörökben lehet a gyógyszeriparban elhelyezkedni? Milyen csapatok dolgoznak a K+F területeken? Milyen a csapatmunka dinamikája? Hogy mérjük az előre haladás eredményeit? Ki dönti el, hogy mit fejlesszünk? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekere szeretnék választ adni! Amennyiben van előzetes kérdés, azt kérem adjátok le Szabó Bence Tanár Úrnak, hogy ezzel is elősegítse segítse a beszélgetés eredményességét!
16. „Agyamban kopasz cenzor ül”
10.15-11.15 - helyszín: 120. terem
Kocsis Zsolt, Zsiros Péter (Bolyai Gimnázium)
Underground zenei kultúra Magyarországon az 1980-as években (Európa Kiadó, Balaton, Trabant, Neurotic, Kontroll Csoport). Zsiros Péter és Kocsis Zsolt vetítettképes előadása és akusztik koncertje.
10.15-11.15 - helyszín: 202. terem
Mandácskó Zoltán (PPKE ITK - stúdiómérnök, Az informatikatanár Kft - tulajdonos)
Mi az a szakterület/szakma amihez kell érteni a vizualitáshoz, a kameratechnikához, a hangtechnikához, a fénytechnikához, az informatikához és mellé hatalmas stressztűréssel kell rendelkezni? A stream azaz az élő közvetítés. Bár távolról, de próbálva lenyűgöző élő közvetítést szeretnék mutatni Önöknek, kedves Diákok!
2. Alapvető önvédelmi ismeretek fiataloknak
10.15-11.15 - helyszín: 203. terem
Szabolcs Gergely (Önvédelmi Műhely, oktató)
Ahogy az emberi viselkedésnek, úgy a (néha) szélsőséges emberi konfliktusoknak is vannak felismerhető mintái. Miért nehéz az önvédelem? Honnan ismerhetjük fel, ha valaki rosszat akar? Mi a különbség a dühös támadó és a ragadozó között? Hogyan kérjünk segítséget? Mivel kerülhetjük el a bajt, és hogyan? Ez nem harcművészet, ez nem küzdősport – ezek fontos alapvető ismeretek. Az előadás az általánosságokon túl a lányokat érintő kockázatokat (határátlépés, nyomulás, ragadozók) hangsúlyosan tárgyalja.
3. Szóba se jöhet Skandinávia(aaa)...?
10.15-11.15 - helyszín: 204. terem
Darvalics Bianka (Department of Clinical Epidemiology, Aarhus University, biostatisztikus)
Megváltoztattam az előadás címét, mert "so 2022" volt már, de még mindig Dániában keressük a boldogságot. Én alkalmazott matematikusként végeztem, mert 18 évesen fogalmam sem volt mi legyek, és ez elég tágnak tűnt. Majd valami csak lesz, gondoltam. Lett is. Sok éve már, hogy egy dán epidemiológiai kutatóintézetben dolgozom. Ezt egy picit majd elmagyarázom, hogy mi, és miért kerülhettem én is oda. De terveim szerint többet beszélgetünk majd pályaválasztásról, meg külföldön tanulásról. Pár konkrét infót is hozok a Dániában tovább tanulni vágyóknak, hogy legyen mit "hazavinni". Na meg csoki is lesz, még jó hogy! Orvosjelöltek, természettudósok, informatikusok, pénzügyi spekulánsok, külföld felé kacsintók, februárban felvételi adatlapot kitöltők, kétségbeesettek, magabiztosak, csak csendben a sarokban aludni vágyók gyertek, csak gyertek.
4. Őssejtek az örök élet szolgálatában
10.15-11.15 - helyszín: 406. terem
Tóth István (Szegedi Biológiai Kutatóközpont, Szent-Györgyi hallgató, SZTE orvostanhallgató)
Előadásomban bemutatnám a kutatásomat amelyben endotheliális prekurzor sejtek öregedés ellenes hatását vizsgáljuk, illetve beszélnék még az orvosi egyetemről és a Nemzeti Tudósképző Akadémiáról is.
5. Kamaszkor - megélni, nem csak túlélni!
10.15-11.15 - helyszín: 407. terem
Csiba Péter (Integrál szemléletű coach, IT manager és zenei producer)
Ez az előadás rólad szól. Hol tartasz az életedben? Együtt gondolkodunk arról, hogyan lehet a kamaszkort megélni, nem csak túlélni. Mi az, ami nehéz, mi az, ami működik? Hogy kerülhetsz közelebb önmagadhoz és a saját érzéseidhez? Gyere, és hozd a kérdéseidet, nehézségeidet, vagy csak hallgasd meg mások tapasztalatait. Mert a világ néha zűrös, de lehet vele boldogulni. És Te is jó vagy úgy, ahogy vagy.
6. Miért is jó tanárnak lenni?
10.15-11.15 - helyszín: 408. terem
Szabó Fruzsina Lenke (Történelem- és angol tanár/ Utánpótlás nevelő tenisz edző)
Miért nem választja a mai a generáció a tanári pályát, és miért választhatná.
7. Képalkotó diagnosztika, avagy orvoslás távol a betegtől
10.15-11.15 - helyszín: 305. terem
Kassai Miklós (Genfi egyetemi klinika, Radiológus rezidens)
A radiológia szerepe az egészségügyben, A radiológus mint orvos szerepe a betegellátásban
8. Mire jó egy Matematika BSc?
10.15-11.15 - helyszín: 306. terem
Kovács Botond (University of Vienna, Data Science MSc)
Sokan azt hihetik, a matematika szak csak azoknak való, akik egyetemi oktatók szeretnének lenni, pedig a valóság ennél sokkal izgalmasabb. Az ELTE-n szereztem Matematika BSc-t, most pedig a University of Vienna Data Science MSc szakán tanulok. Bár még nincs sok tapasztalatom, talán mégis be tudom mutatni, mi mindenre lehet jó a matek. Az előadásomban mesélek arról, hogyan hasznosítható a megszerzett tudás a gyakorlati életben. Bemutatom saját tapasztalataimat a banki, biztosítási és energetikai szektorban. A matematika nem csak elmélet: ez a kulcs a modern, adatvezérelt világ megértéséhez.
9. Matematika alkalmazása a mérnöki életben
10.15-11.15 - helyszín: 307. terem
Kramli Olivér (ELTE SEK gépészmérnök hallgató)
Matematika különböző területeinek alkalmazása, használata a mérnöki életben. Mire jó a középiskolai matematika mérnökként?
10. Föld hívja Marsot
10.15-11.15 - helyszín: 401. terem
Ferenczi Balázs (Joanneum Research, villamosmérnök)
Mi, emberek 20 éven belül elindulunk a Marsra. Ez az emberiség eddigi legnagyobb es legkomplexebb kihívása. Az utazás során megvetjük a lábunkat egy másik égitesten, így Kolombuszhoz es Armstronghoz mérhető hőseink fognak születni. Mindezzel csak egy probléma van: az egész dögunalmas. Évekig tart, és utána a Marson se lehet csak úgy focizgatni délutánonként. Egy 21. századi megoldás erre a problémára a korlátlan es gyors internet. Ma a hatalmas mélyűr antennáinkkal már akár 200 Kbit/secet is át tudunk vinni. De miért csak ennyit? Hogy lesz ebből 4K Netflix? Mi köze van ennek az előadóhoz és macskás videókhoz?
11. Tolmácsolástól a HR folyamatok hatékony irányításáig
10.15-11.15 - helyszín: 402. terem
Horváth Zoltán Benjámin (bp (British Petrol), HR középvezető (Learning & Development Manager))
Karrierutam az egyetem után, tolmácsolástól a HR-ig egy multinacionális szolgáltatóközpontban, az "unalmas" irodai munka archetípusának megdöntése = a modern irodai munka egy multis cégnél, munkaterületem (Képzés és oktatás), utam a vezetői pozícióig, egyes projektjeim, a vezetői beosztás kihívásai (hogyan lehetünk egyszerre a munkavállalók pszichológusa, szigorú apja, szerető anyja, főnöke, barátja stb.)
12. Ügyvédnek lenni, mint életforma
10.15-11.15 - helyszín: 404. terem
Dr. Dugmanits Eszter (Egyéni ügyvéd)
Ügyvéddé válni magában nagy feladat, ügyvédnek lenni pedig ha lehet még nagyobb. Ha olyan hivatást keresel, ahol te vagy a segítség az embereknek jóban vagy rosszban, életük legnehezebb vagy legboldogabb napján, akkor ez a te helyed. Nincs két azonos ügy nincs két azonos megoldandó kihívás és igen, nem mindig lesz kellemes. De cserébe minden napod változatos lesz, és sorsokat, történeteket ismerhetsz meg, és remélhetőleg sokban te tudsz majd lenni az a segítség akire mindneki vágyik.
13. Csajok, legyetek mérnökök! Nekem bejött :)
10.15-11.15 - helyszín: 126. terem
Bodorkós-Kiss Eszter (TDK, folyamatmérnök)
Egyre több nő választ mérnöki/műszaki pályát, de még mindig sokan félnek tőle, ez még mindig inkább "férfiszakmának" számít. Én mechatronikai mérnöki végzettséggel folyamatmérnökként dolgozom, főleg lézerhegesztéssel foglalkozok, szerettem az egyetemet, szeretem ezt a munkát is. Ösztönözni szeretném a gimis lányokat, hogy bátran válasszanak mérnöki pályát, szívesen válaszolok a kérdéseikre, de természetesen az érdeklődő fiúkat is várom az előadásra.
14. Élet a home officeban
10.15-11.15 - helyszín: 218. terem
Kozma Dániel (Metro magyarország, Üzleti elemző Kiszállítási üzletág)
Sziasztok! 2008 ban végeztem a Bolyaiban a Metro nagykereskedelmi cégnek dolgozom mint üzleti elemző, munkám 100% ban home office ban végzem előadásom célja, hogy bemutassam, milyen otthonról dolgozni határidős feladatokkal. Mik az előnyei és a hátrányai a home office-nak.
15. Kik fejlesztik a gyógyszert?
10.15-11.15 - helyszín: 041. terem
Bódis Attila (Richter Gedeon NyRT., Készítményfejlesztési Főosztály, főosztályvezető)
Milyen végzettséggel és milyen munkakörökben lehet a gyógyszeriparban elhelyezkedni? Milyen csapatok dolgoznak a K+F területeken? Milyen a csapatmunka dinamikája? Hogy mérjük az előre haladás eredményeit? Ki dönti el, hogy mit fejlesszünk? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekere szeretnék választ adni! Amennyiben van előzetes kérdés, azt kérem adjátok le Szabó Bence Tanár Úrnak, hogy ezzel is elősegítse segítse a beszélgetés eredményességét!
16. „Agyamban kopasz cenzor ül”
10.15-11.15 - helyszín: 120. terem
Kocsis Zsolt, Zsiros Péter (Bolyai Gimnázium)
Underground zenei kultúra Magyarországon az 1980-as években (Európa Kiadó, Balaton, Trabant, Neurotic, Kontroll Csoport). Zsiros Péter és Kocsis Zsolt vetítettképes előadása és akusztik koncertje.
A második idősáv (11:30 - 12:30) előadásai:
17. Pszichológia és kereskedelem marketing munka mellett? (Budapest és Szombathely)
11.30-12.30 - helyszín: 202. terem
Kiss Mihály (OVB Vermögensberatung Kft. Fiókvezető)
Előadásom során hallhattok a Károli Gáspár Református Egyetem pszichológia szakáról, a szombathelyi ELTE kereskedelem és marketing szakáról és arról, hogy milyen lehetőségek vannak felépíteni egy tudatos, önálló pénzügyi életet és tartalékokat egyetem mellett.
18. Fejben dől el
11.30-12.30 - helyszín: 203. terem
Nagy Dániel (MOL Petrolkémia Zrt., Adat és Szerződésmenedzsment vezető)
Középiskolában nulla rálátásom volt arra, hogy milyen lehetőségek várnak a munkaerő piacon, amennyiben hasonló cipőben jártok, akkor igyekszem segíteni nektek egy rövid áttekintéssel. Végzettségem szerint vegyészmérnök lettem, de egy percet sem töltöttem technológia számításokkal diploma után. Hogy ez baj-e? Nem. Eddigi 10 évem alatt dolgoztam már műszakban, értékesítési vezetőként, ügyfélszolgálat vezetőként és november óta megint új vezetői pozícióban. A továbbtanulás annyiban fontos, hogy kapcsolatrendszert segít kiépíteni, illetve a képességet, hogy komplexebb problémát megértsünk és feldolgozzunk. Ezt nyilván nem árt a saját területünkön kezdeni, de aztán merjünk nyitni és kipróbálni új dolgokat. Ne féljünk attól, hogy a szak ami mellett most döntünk vajon az lesz-e , amivel nyugdíjig foglalkozni akarunk. Sőt a legjobb hír, hogy 45 évesen még annyi időd van nyugdíjig, mint amit addig ledolgoztál.
19. Gimis álmok, egyetemi valóság: Mire számíts az életed következő fejezetében?
11.30-12.30 - helyszín: 204. terem
Kámán Gergő (Debreceni Egyetem - gazdálkodási és menedzsment szakos hallgató (korábban ELTE programtervező informatikus), Magyar Közgazdasági Társaság Debreceni Ifjúsági Bizottság - ügyvivő szakértő és vizuális koordinátor és az országos bizottság kreatív csapatának tagja (grafika és konferenciaszervezés), Wolt - egyéni vállalkozó futár)
Az előadás és beszélgetés során arra szeretnék választ adni, hogy miben különbözik az egyetemi élet a gimnáziumi évektől. Beszélnék arról, hogy hogyan lehet új barátokat találni, miközben megőrizzük a régi kapcsolatainkat, valamint kitérnék arra is, hogy milyen kihívásokkal és lehetőségekkel kecsegtet a környezetváltozás. Kitérnék arra is, hogy mi a helyzet akkor, amikor valakinek neadjisten nem tetszik a választott szak, egyetem, érdemes-e váltani és miért. Mindezek mellett szeretnék beszélni arról is, hogy milyen nehézségei vannak az otthontól, szülőktől valós leválásnak, melyek elsőre nehézségeknek tűnhetnek, de ezekben is meg kell és lehet találni a pozitív dolgokat. Végül említést tennék a kollégiumi élet mindennapjairól is, hogy a diákok a lehető legfelkészültebben vághassanak neki az egyetemi életnek.
20. Polimer kompozitok: "high tech" műanyagok a mérnöki gyakorlatban
11.30-12.30 - helyszín: 406. terem
Poór Dániel István (BME GPK Gyártástudomány és -technológia Tanszék, doktorandusz)
A polimer kompozitok korunk legkorszerűbb anyagai közé tartoznak. Rendkívül előnyös, néha már tudományos fantasztikumnak tűnő tulajdonságaiknak köszönhetően számos kihívásra megoldást jelentenek a "high tech" iparágakban, mint a repülőgépiparban és az űrtechnikában. De miért is jobbak a hagyományos anyagoknál? Hogyan állítjuk elő és hogyan használjuk őket? Mik a legújabb kutatások velük kapcsolatban? Ezekre a kérdésekre keressük a választ az előadásban, melynek során bepillantunk a gépész- és mechatronikai mérnökök kompetenciáiba, feladataiba és mindennapi munkájába is.
21. A gazdasági pálya kilátásai, esélyek és kihívások a gazdaság és a vállalkozások számára
11.30-12.30 - helyszín: 407. terem
Debreczeni Bálint (DEPRO Partner Kft. tulajdonos, ügyvezető)
Mik a kulcsok az eredményes pályaválasztáshoz? Milyen lehetőségeket tartogat a közgazdász pálya? A gazdaság jelenlegi legfőbb kihívásainak értékelése, lehetőségek a vállalkozások és az egyének számára, mindez egy tizenöt éve a pénzügyi szektorban dolgozó közgazdász szemével nézve.
22. Jövő a vizualitásban
11.30-12.30 - helyszín: 408. terem
Németh Sára (Design Campus - tervezőgrafikus hallgató)
Mire számíthatsz ha vizuális művészettel, grafikával szeretnél foglalkozni. Mi kell ahhoz hogy ezen a pályán helyezkedj el? Mit is csinálnak a grafikusok valójában? Spoiler, nem csak rajzolgatnak. Pár progjekt bemutatásával ez bizonyítva is lesz. Az előadáson kitérek az új, experimentális tendenciákra, és az AI használtára a grafikában.
23. Mit ér a Széchenyis jogi diploma? - Friss tapasztalatok
11.30-12.30 - helyszín: 305. terem
dr. Tóth Dorina Anna (Széchenyi István Egyetem Állam- és Jogtudományi Doktori Iskola - hallgató és Széchenyi István Egyetem Deák Ferenc Állam- és Jogtudományi Kar - óraadó)
A Széchenyin frissen végzett jogászként a jogi egyetemről és a képzésről, valamint az egyetem utáni elhelyezkedés lehetőségeiről tudnék mesélni most már nem csak hallgatói, hanem oktatói oldalról is.
24. UK egyetemi jelentkezés how-to+ Pannonia ösztöndíjprogram
11.30-12.30 - helyszín: 306. terem
Németh Marcell (King's College London, Computer Science szakos hallgató)
Hogy néz ki az angliai felvételi rendszer? Miben más egy londoni és egy budapesti egyetemista élete? Hogy lehet ezt az egészet finanszírozni? Gyertek, jó lesz!
25. Szerves festékek: Molekulaszerkezet és anyagtulajdonságok összefüggései
11.30-12.30 - helyszín: 307. terem
Simon János (Vector Labs, vezető kutató (senior scientist))
Miután röviden átbeszéljük a fény-anyag kölcsönhatásokat, megmutatom, hogyan lehet szerves festék molekulák szerkezetének módosításával befolyásolni az anyag optikai tulajdonságait. Különösen arra fogok kitérni, hogyan lehet a molekulákat úgy megtervezni, hogy csökkentsük a molekulák közötti kölcsönhatásokat, és ezáltal megőrizzük az anyag kedvező optikai tulajdonságait, még akkor is, ha a festék nagy koncentrációban van jelen. Konkrét példákat is hozok majd az optikai eszközök és az antitestekhez kapcsolt festékek területéről, ahol ezeket a speciális molekulákat sikeresen alkalmazzák.
26. AI biztos építészet?
11.30-12.30 - helyszín: 401. terem
Bilák László (Anupama Kundoo Atelier Berlin)
Az építészeti szakma igen szerteágazó. Művészet és tudomány egyenlő arányban egyesül benne. A generatív AI megjelenésével azonban pillanatok alatt olyan látványterveket és rajzokat tud az ember generálni, melyek egy építésznek heteibe telnének. Nade mindezekkel helyettesíthető az építész munkája? Lesz-e olyan pont, amikor a megrendelő csak leírja, hogy milyen házat szeretne és annak egy teljes tervdokumentációját ingyen, pár pillanat alatt legyártja az AI? Ha aggaszt, hogy építészként lesz-e jövőd a munkapiacon, vagy az, hogy mitől különleges az építészeti gondolkodási mód, gyere el és hallgasd meg az előadásomat, melynek végén mesélek szakmai kalandjaimról Egyiptomtól Berlinig.
27. Gyógyszerészet
11.30-12.30 - helyszín: 402. terem
Dévai-Bauer Ágota (Apotheke Oberpullendorf, gyógyszerész)
Gyógyszerészi tanulmányok menete, saját tapasztalat
28. Meg tudod csinálni, csak ügyesen kell
11.30-12.30 - helyszín: 404. terem
Farkas Bence (Deutsche Telekom hálózat fejlesztő architekt, mérnök)
Habár minden egyes tehetségnappal kopnak az emlékeim, de igyekszem feleleveníteni, hogy mik voltak azok a számomra hasznos tippek, trükkök amik segítségével sikeresen tudtam venni az akadályokat, habár ez sokszor nem tűnt nagyon esélyesnek.. Mi volt az ami a BME-n átsegített, mi volt a siker kulcsa az állás interjún, hogyan ismertem meg a telekommunikációt és miért élvezem minden nap amit csinálhatok mint mérnök. Igyekszem segíteni és motiválni titeket, ez a legfontosabb amit tehetek!
29. Váltás gimiről egyetemre, út a vegyészmérnöki diplomáig
11.30-12.30 - helyszín: 126. terem
Sarkadi Máté, Németh Áron (BME Vegyész és Biomérnöki Kar Bsc, Msc, Innovatív Gyógyszeripari és Kirotechnológiai Kutatócsoport)
Interaktív, kötetlen előadásunkban a gimnáziumi és az egyetemi élet közötti váltáshoz szeretnénk egy kis segítséget adni, bemutatni a diploma megszerzésének folyamatát és ehhez pár tanáccsal szolgálni. Szó lesz az egyetem adta lehetőségekről, azok kihasználásáról, az egyetem melletti tudományos, kutatási lehetőségekről. Bemutatjuk, hogyan vehet részt egy vegyészmérnök rákellenes gyógyszerek fejlesztésében, az egyetem alatt milyen tudományterületeket ismerhet meg és hogyan tudja legegyszerűbben befejezni a képzést.
30. Érdemes? Egészségügy traumatológus szemmel
11.30-12.30 - helyszín: 041. terem
Dr. Balasa Tibor (VVMEOK Traumatológia,orvos)
Beszélgetés az orvosi pályáról egy gyakorló orvos szemével. Kérdezzetek bátran!
31. Beszélgessünk a HR-tapasztalatokról a műszaki világban - csak süti legyen!
11.30-12.30 - helyszín: 218. terem
Lágler Gergely ( Phiaro Technologies Kft, ügyvezető)
Megtanultam pályázatot írni Józsi bától, tényekhez ragaszkodni Pájer és Zsiros Tanár Uraktól, összefüggéseket látni Vigh Tanár Úrtól, emberséget a teljes gárdától. Dolgoztam együtt neurológusokkal, tanárokkal, vegyészekkel, gépészekkel, villanyosokkal, informatikusokkal, jogászokkal, könyvelőkkel, közgazdászokkal. A jövődet az határozza meg, hogy milyen emberek vesznek körül. A Bolyai egy jó fészek, aztán már rajtad is múlik. Japán autógyártóknak dolgozunk, mi csináljuk a Kristálytiszta Elektronikát, és még ki tudja mit!? Tárgyaltam már személyesen pofátlanul miniszterrel, voltak csődközeli helyzetek, van pár jó sztorim. Még nem jöttem rá, hogy jobb lett volna-e inkább asztalosnak menni. Úgy is lehetne alkotni. A lángszórós esetet kivéve a Bolyaiban mindig visszafogott voltam, de ez később az ellenkezőjére fordult, kimondom amire gondolok, és ezen az sem fog változtatni, ha eljössz az "előadásomra". :) Azt nem tudom még, hogy a Te fogsz kérdezni engem, vagy én Téged, de annyi biztos, hogy nem készülök klasszik előadással. El tudom mesélni, hogy hogyan lett cégem, hogyan lett haveroknak, hogyan ment csődbe pár haver, miért nem csinálnék manapság már ilyen céget, hogyan tanítok meg kollégát könyvelni és alumíniumot szálcsiszolni, de csinálhatunk együtt gokartpályákra olyan rendszert, ami a pilóták 360 fokos kameraképét VR-szemüvegekre közvetíti, amire aztán mégis céget alapítunk. Vagy van jobb ötleted? Elviseled, ha belekötök? Elmondod egy Cápák között-es pitch-ben?
32. Soha ne add fel az álmod - avagy 11 munkahelyváltásom a célig
11.30-12.30 - helyszín: 030. terem
Mosonyi Zsófia (Külgazdasági és Külügyminisztérium, diplomata, külgazdasági attasé és konzul)
Megosztom veletek az elmúlt 12 év történetét, tapasztalataimat és tanácsaimat az útkeresésről, kitartásról, utazásról és a nyelvtanulás fontosságáról. Elmesélem, milyen útravalókat vittem magammal a Bolyaiból, amelyek segítségemre voltak az eddigi pályám során. Beszélek nektek a munkámról, az életről Vietnámban, és arról, miért fontos az online téren kívüli kapcsolatteremtés.
33. Szombathelyröl San Joséba, tippek és trükkök a Szilíciumvölgyböl
11.30-11.30 - helyszín: 120. terem
Ősze Márton (TDK Hungary Components, Product Innovation Lead)
Hogy lehet a szombathelyi TDKból a Szilícium völgybe kijutni, a startupok és a kockázati töke mekkájába.