Régi hírek

Erasmus+ projekt iskolánkban

2018 szeptemberétől veszünk részt Szombathely németországi testvérvárosának, Kaufbeurennek az egyik általános iskolájával, a Konradin Grundschule-val (1-4. évfolyamos iskola) és a svédországi Ankarsrum 9 osztályos általános iskolájával együttműködve egy 24 hónapos futamidejű Erasmus-projektben.  Az ötödik találkozásra 2020. február 13-tól került sor. Négy tanár kíséretével ezúttal az 5.b osztály tíz – a németet, mint első nyelvet tanuló – kisdiákja élvezhette a németországi iskola közösségének vendégszeretetét. Öt felejthetetlen napot tölthettek el együtt a német tanulókkal. Nagy élményt jelentett a vendégcsaládoknál lakni, hétköznapjaikba, életükbe, szokásaikba bepillantani. A vidám és vicces ismerkedő játékok, a várost és annak történelmét megismertető szórakoztató és feladatokban bővelkedő séta lehetőséget adott, hogy a magyar diákok egy kicsit a német nyelvet is gyakorolhassák. A közös programok csúcspontja a szombati szánkózás volt, amikor Breitenberg 1838 m magas havas csúcsáról siklottunk le a 6 km hosszú szánkópályán. A következő tanévben szeretettel fogadjuk mi is a magyar kisdiákok új barátait, hogy a közös móka és munka tovább folytatódhasson.

Galéria

Szóbeli elbeszélgetés pontszámai biológiából és történelemből

Február 28-án 8.00-tól elérhetők a felvételi elbeszélgetések pontszámai a Szülőknek / Beiskolázás menüben.

Koronavírussal kapcsolatos közlemény

Tisztelt Szülők!

Az ELTE felszólítja az Észak-Olaszországból (a Rómától északra fekvő olasz területekről), valamint más fertőzési gócpontnak számító területről érkező munkatársait, hallgatóit, vendégeit, hogy önként maradjanak távol az egyetemi/iskolai közösségtől két hétig. (Igazolt távollétnek minősül az ilyen.)

A korona vírus terjedésének megakadályozása érdekében kérjük az érintett szülőket, ha valaki a fertőzött területeken tartózkodott, annak elhagyásától számított 14 napig a gyermeke lehetőleg ne jöjjön iskolába, hiányzását igazoltnak tekintjük.
(Minden aktuális információt a következő linken találnak: https://www.nnk.gov.hu )
Amennyiben a gyermek ez idő alatt belázasodna, ne vigye a rendelőbe, hívja fel a gyermekorvost/háziorvost.
Ha csak a szülők tartózkodtak az érintett területeken, a gyermek akkor se jöjjön iskolába!

Fontos, hogy az általános higiéniai szabályok megtartására, valamint a gyakori alapos kézmosás szükségességére ezúttal is felhívjuk a figyelmet. Az iskolában folyamatos, fokozott és teljes körű fertőtlenítés zajlik már több mint 3 hete. A folyosókon és a mellékhelyiségekben mindenhol található fertőtlenítőszer, kérjük, hogy ezeket a gyerekek használják! Erre hívják fel Önök is a figyelmet!

Kérjük, hogy az érintettek e-mail-ben jelezzék a távolmaradásukat és annak okát az osztályfőnöknek!

Papp Tibor
igazgató

Farsang 2020

Interaktív Színezők és a Versmondó Automata találkozása a díszteremben

Hetekkel az ötödikes évfolyamfarsang előtt még nagy volt a titkolózás a gyerekek között: nem árulták el egymásnak, ki milyen jelmezbe bújik majd azon az őrült pénteken. Aztán a jég olvadni kezdett, először a legjobb barát/nő, majd a második, a padtárs, a csapattárs…
Február 7-én már nem voltak titkok. A díszteremben körbevonuló gyerekek és tanáraik meg(ötlet)rohamozták a háromfős zsűrit, elmések, szépek, viccesek, vagányak, kedvesek voltak, így nehéz volt a döntés. Nem is áruljuk el, kik kapták a díjakat, válasszon mindenki magának kedvencet a Galéria képei közül.
A felvonulást közös játék (Kő, papír, olló, Lufitánc, Most mutasd meg!), táncblokk, az osztályteremben berendezett büfé kínálatának folyamatos dézsmálása követte, no meg az elhatározás, hogy hatodikban is beöltöznek majd, persze, hogy milyen jelmezbe, az most még titok…

Galéria

 

Az alsó tagozat farsangi mulatozása

Február 13-án délután a Bolyai tornacsarnokába vidám vendégsereg érkezett! Az Óperencián innen és túl vagy még azon is túl, ahol akurta farkú malac túr, útra keltek törpék és óriások, tündérek és hercegnők, szuperhősök és banditák, hogy nálunk mulassanak amíg a Nap le nem nyugszik. Meglepetés műsorral kedveskedett a 3.b és a 4.a osztály, megérdemelten nagy tapsot kaptak szuper produkciójukért. A farsangi jelmezesek felvonulása után közös tánc következett, majd az osztályokban folytatódott a dínom-dánom, eszem-iszom. Vidámságunkkal reméljük sikerült elűzni a telet, hiszen már nagyon várjuk a kertek alatt közeledő tavaszt!

Galéria

 

 

Szülői-Nevelői Bál

Sapka, sál, szalag

(Bolyais szalagavató, 2020.)

A meghívott vendégek csak ámultak. Amikor beléptek a Bolyai elegánsan díszített aulájába, még azt hitték, hogy egy rutineljárás részesei lesznek: tanári beszédek, versek, szalagtűzés, egy kis humoros műsor, vacsora és elegáns össztánc. Ám ahogy a végzős osztályok bevonulása után felhangzottak az osztályfőnökök nevében búcsúzó Baranyai József megindító, érzékeny mondatai, mindannyian ráébredtek, hogy valójában nem az iskola tornatermében, hanem egy érzelmi hullámvasúton ülnek, ahonnan 3 órán keresztül nincs kiszállás. Becsatolták hát a biztonsági öveket, s kezdetét vette az önfeledt, közös utazás. 

A szalagavatók történetében először Babós Csaba feszültségoldó unikumként „ünnepélyes vidámsággal”, édesapai minőségében szólt a jelenlévőkhöz, felelevenítve a gyermekek számtalan iskolai emlékét. Nagy tetszést kiváltó beszédének végszava alighanem az idei tavasz jelmondata lesz: Kisfiam, tudod! Sapka, sál, szalag…

S tényleg, már a szalagtűzés percei következtek: egy kézszorításba, mosolyba, pusziba sűrítve négy, nyolc esztendő viharait és csendjeit.

Majd az intelligencia 8 gardneri kategóriáját felmutatva megkezdődött a három osztály hónapok óta próbált diákshow-ja: disznóvágás visszafelé,  vérfagyasztó maori haka, szellemesen pimasz (érettségi előtt állván kifejezetten bátor!) tanárfricskák, konyhafőnök-vetélkedő, videók, csíksomlyói esőtánc, Dancing Queen, igazolatlan hiányzások, időkapszula, közös éneklés, könnyek, köszönet, ajándékok; a hullámvasút lelassított és megállt – hogy tud ennyi ember moccanatlan csenddé válni? –, s a kétezer éves üzenettel együtt célba ért:

„Most megmarad a hit, remény, szeretet, ez a három.

De köztük a legnagyobb a szeretet.”

Galéria

Újsághír

A KRÉTA napló menzai étkezési modulja

Tisztelt Szülők!

Január 16-tól működik a KRÉTA napló menzai étkezési modulja. Kérjük, hogy a részletes útmutatót szíveskedjenek elolvasni.

Felhívjuk figyelmüket, hogy az új rendszerben minden szülőnek saját magának újból meg kell rendelnie a gyermeke étkezését 2020. február hónaptól vonatkozóan! Az étkezéseket Önöknek kell megrendelni havonta, illetve lehetőségük van három hónapra előre is rendelni.

Legyenek szívesek ezt az útmutató alapján 2020. január 20-ig tegyék meg!

Amennyiben megrendelik az étkezést, az elektronikus felületen keresztül azonnal ki is tudják egyenlíteni a térítési díjat, a gazdasági irodába ekkor nem kell bejönniük.

Ugyanezen a felületen tudják lemondani, illetve módosítani a gyermekük étkezését is. A lemondást előző nap 9 óráig, a következő hónap megrendelését, illetve módosítását előző hónap 20-ig fogadja el a program.

Fontos információ, hogy az étkezési felületet csak a szülői belépési kóddal érik el, a gimnazista gyerekek nem tudják a saját étkezésüket intézni.

További kérdéseiket a Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címre küldhetik el.

Köszönjük együttműködésüket!

Tisztelettel:
Németh Mónika

gazdasági vezető

Karácsonyi koncert

    

    

    

A koncertről Tánczos Mihály szülő készítette a videókat és a fotókat.

Tevékeny tehetség

Ki a tehetséges? Édes anyanyelvünk tévedhetetlen irányadó ezúttal is: a tesz népes rokonságában ott iparkodik a tett és a tevékenység, mintegy igazolva a 10. alkalommal megszervezett Tehetségnap megnyitóján elhangzottakat. A tehetség mindenkiben belül csírázik, de a világra hatással csak akkor lesz, ha önbizalommal és kitartással kifelé is megmutatjuk azt. Németh Bálint nem a levegőbe beszélt, az egykori bolyais diák kiváló természetfotósként valóban láthatóvá teszi a belé plántált tehetséget.

A Tehetségfal új tablóképeinek avatása és Bolyai János szobrának megkoszorúzása után kezdetét vette az egész délelőttön át tartó előadás- és programsorozat, mely nem mindennapi lehetőségeket kínált minden évfolyam számára. A Bolyai Gyakorló Öregdiákok Körének (BGyÖK) tagjai – egykori iskolájukért és jelenlegi hivatásukért egyaránt lelkesedő fiatalok – hasznos tippeket adtak a felvételihez, az egyetemi évek meg- és túléléséhez, őszintén beszéltek a külföldi munkavállalásról, a jogi, az orvosi, a pénzügyi, a katonai pályák szépségeiről és buktatóiról.

Persze mit sem érne a diákok tehetsége az őket tanító pedagógusok tálentuma nélkül. A kollégák idén is csatasorba álltak, s a tanterv és a tananyag szorításából kiszabadulva

a sport, a történelem, az irodalom, az idegen nyelvek, az informatika, a fizika és az építészet világának egy-egy izgalmas szeletére irányították a gyerekek figyelmét.

A 9. évfolyam hagyományosan külső helyszínen szerzett és adott élményeket. A látogatással hivatalosan a „szociális kompetencia” erősítése a cél, ám a szakkifejezés mit sem ad vissza abból a csak személyesen megtapasztalható élményből, ami a vakokkal és gyengénlátókkal, a Túróczy Zoltán Szeretetotthon idős lakóival és az Aranyhíd-EGYMI nagyszívű gyermekeivel való találkozás eredményezett.

Az alsósok és a felsősök Miben vagyok tehetséges? címszó alatt mutatták meg egymásnak tudásukat, a tizedikes diákok pedig – saját tapasztalataikat átadva – játékos formában  toborozták a kilencedik osztályban választandó tehetségsávokra az ifjabbakat.

A programot megelőző délutánon megrendezett Tehetségbanketten nemhogy egy szombathelyi, még egy háttér-információk nélküli marslakó is megbizonyosodhatott arról, hogy a Bolyai Gimnázium a Minősített Tehetséggondozó Műhely címet nem a lutrin nyerte. Az iskola pedagógusai 187 oklevelet adtak át azoknak a diákoknak, akik országos és nemzetközi versenyen értek el helyezéseket az asztalitenisztől a biológián, fizikán, magyar nyelv és irodalmon, informatikán, stb. át egészen a vívásig. Az ám, asztalitenisz: az esemény díszvendége Klampár Tibor volt, akinek világraszóló eredményeiről bárki olvashat a wikipédián, ám laza stílusát és csuklóját mi élőben csodálhattuk. Az edzőként Vas megyei kötődésű sportember Molnár Liza 5.a osztályos korosztályos ranglistavezető, országos diákolimpiai bajnok leánykával ütött néhány labdamenetet; kapkodtuk a fejünket. Az ünnepséget meglepetésként az eseményre verbuválódott tanári zenekar és kórus zárta. „Mindannyian mások vagyunk, de egyben másban hasonlítunk” – szólt a dal, mintegy összegezve a délután parádés eredménysorát.

Ugyanők a 2019-es évet záró karácsonyi koncerten már a békevágyról énekeltek. Az evangélikus templom meghitt, méltó találkozási hely volt pedagógusok, diákok és családjaik számára, a Pilnay Sándorné tanárnő és Bánó Zoltán tanár úr által felkészített és lelkesített alsós, felsős és kamarakórusok pedig a karácsonyi csodavárást közvetítették oly sokféle módon, ahányféleképpen az meg tud az Emberben teremni.

Fényképek a Tehetségnapról és a Tehetségbankettről.

 

 

Megérkeztek Kárpátaljára a karácsonyi adományok

Célba értek az aknaszlatinai Bolyai János Középiskola számára gyűjtött karácsonyi csomagok. A 441 doboznyi ajándékot Benedek Imre igazgató úr szállította a beregszászi magyar konzulátusról Aknaszlatinára.

- Az ajándékcsomagokat átvettük a konzul úrtól, melyeket beszállítottunk az iskolánkba és a korosztálynak megfelelően szétosztottunk. Úgy, ahogy az újságcikkben megjelent, azaz az iskolában, óvodában és az árva, fogyatékos gyermekek nevelőotthonában. A harmadik gyertya a rózsaszínű, amely az öröm jelképe. Ti most a gyermekek (rózsaszínű) arcára örömöt szereztetek, amiért mindannyiunk nevében köszönetem fejezem ki - írta igazgató úr, aki fotókat is küldött az adományok átvételéről.

A gyűjtésről szóló sajtócikk itt, az adományok átvételekor készült fotók a Galériában tekinthetők meg. 

Köszönjük minden bolyais diáknak, szülőnek és munkatársnak az önzetlen segítségét!

 

 

Robbanó cicák és a Boldog lazac

Az előrejelzések szerint a 2019-es év karácsonyi slágerterméke a mobilbox lesz, melyben a társasági összejövetelekre érkezők helyezhetik el telefonjaikat – hogy a beszélgetést, az együttlétet ne tegye tönkre a mobilokkal  való szakadatlan interakció.

Szerencsére az I. Családi társasjáték délután résztvevőit nem fenyegette kütyüveszély. Az iskola ebédlőjében valódi felnőttek és gyerekek játszottak valódi társasjátékokkal, s a hatalmas asztalok (amelyeken délben még fokhagymakrémleves és hentestokány gőzölgött) számozott játékterekké váltak.

Nem lehet eléggé hangsúlyozni a közös játék értelmet csiszoló, érzelmeket gazdagító hatását. Hisz a játékosok a megismerő, a képi-térbeli, a nyelvi, a logikai készségek fejlesztése közben megtapasztalhatják és gyakorolhatják a felfedezésnek, győzelemnek és vereségnek közösségben való megélését és (el)viselését, s ami ennél is előbbre való: az együttműködés felszabadító  hatását.

Bagáry Attila tanár úr feneketlen bőrödjeiből különféle dobozok kerültek elő: Dixit, Fedőnevek, Cortex, Imagine, Csótánypóker, Concept, Dobble, Bang, Boldog lazac, Azul, Csak egy, Kaméleon, Skull, Robbanó cicák, Klask és még vagy 30 másik játék közül választhattak a résztvevők. A játékosok kiszáradt torkát és megfáradt elméjét teával, aprósüteménnyel „gyógyították” az est szervezői, pedagógusok és felsőgimnazista diákok.

A rendkívül jó hangulatú rendezvényt a Bolyais Szülők Egyesülete támogatta, egyebek mellett a regisztrációs jeggyel megnyerhető tombolatárgyak felajánlásával. A délutánról készített kedvcsináló fényképek a galériában tekinthetők meg. 

 

Tehetségbankett

 

 

Bolyai Night: avagy negyedszer is sikerült eladni az iskolát

Hogy miért is ennyire izgalmas az iskolában aludni? Megsúgom, nem az alvás miatt. Itt a beszámoló az iskolánk egyik legközkedveltebb eseményről, a bolyaisok zártkörű pizsipartijáról.

Iskolánk diákönkormányzata már negyedik alkalommal szervezte meg a diákok egyik kedvenc programját: a Bolyai Nightot. Hogy miért ennyire sikeres mindig ez a rendezvény? Talán, mert nem tipikus iskolai keretek közt telik el az éjszaka. Rózsa Viktória tanárnőnek és Sélley Gábor tanár úrnak, a DÖK munkáját segítő tanárainak fiatalos hozzáállásával, és becsületre méltó türelmével ismét sikerült csodás eredményt produkálni: egy halom boldog és izgatott tinit, amit azért valljuk be, nem egyszerű megvalósítani.

- Leírhatatlanul jó volt a hangulat. Nem sok olyan alkalom adatik, ahol osztály- és iskolatársainkkal, a csengő korlátozása nélkül tölthetünk el időt együtt. Egy délutáni kis pizzázás is tudja javítani az osztályközösséget, hát még egy egész éjszaka! - mondta Németh Janka Blanka, a 10.c osztály tanulója. Kora estétől tele volt az az ebédlő lelkesen társasozó gimnazistákkal, tanárokkal, és ex-bolyais egyetemistákkal, akiket még mindig visszahúz a szívük a jókedvű közösséghez.

- Visszajönni a Bolyaiba olyan, mint hazatérni. Ilyenkor mindig rengeteg emlék jut eszembe. Olyan erős barátságok kötődtek itt, amiket az sem tudott felbontani, hogy immár más városokban éljük hétköznapjaink. Az esemény igazi erejét szerintem a szervezett, de mégis kötetlen kikapcsolódás adta. Jól megszervezett, korosztályra szabott programokkal, és Bagáry tanár úr társasjátékaival, az egy kupacban alvás csak a hab a tortán - nyilatkozta Rácz Botond, az ELTE földrajz-történelem szakos hallgatója. Véleményem szerint nem egyszerű minket, tizenéveseket csak úgy lekötni, de úgy vettem észre, hogy társaim és én ritkán nyúltunk a telefonunkhoz, mert nem volt időnk unatkozni. Az est folyamán még rengeteg sokszínű feladattal várták a résztvevőket. Nyomozásban vehettek részt, amelyet közben feladványokkal nehezítettek. A „nyomozók” egyik kedvence az akadálypálya volt egy kis csavarral: részegséget szimuláló szemüvegben kellett teljesíteni. Később a fiatalság a tornacsarnokban aludt - vagy legalábbis ott tervezett aludni.

Összességében egy nagyon jó hangulatú estét töltöttek el a diákok az iskolában. Ahogy Sarkadi Máté, 10.c osztályos diák is megfogalmazta: „Az emberek egész egyszerűen szeretnek egymással időt tölteni.”

Galéria

 

A kárpátaljai bolyaisok karácsonyáért

Kedves Diákok, Kollégák, Szülők!

 

A Gyakorlóiskolák Iskolaszövetsége támogatásával az elmúlt évekhez hasonlóan idén is karácsonyi ajándékgyűjtő akciót hirdetünk nehéz sorban élő határainkon túli magyar gyerekek karácsonyának örömtelibbé tételére.

Idén arra gondoltunk, hogy testvériskolánknak, a kárpátaljai Aknaszlatinai Bolyai János Középiskola tanulóinak gyűjtünk adományokat egy-egy cipősdoboz megtöltésével.

Mi kerüljön a cipősdobozba?

      2-3000 Ft értékben

  • édességek, szaloncukor
  • új, vagy kitűnő állapotú használt játék nemnek és életkornak megfelelően
  • néhány kedves gondolat az adományozó(k)tól

 

Kérjük, a dobozokat karácsonyi csomagolással lássák el, és kívülre kerüljön rá jól láthatóan a korcsoport kódja, s a település neve (Aknaszlatina)!

Akiknek a meglepetéseket szánjuk:

Korcsoport

Fiú

Dobozkód

Lány

Dobozkód

1 – 2. évfolyam (7 -8 éves)

22

1-2F

17

1-2L

3 – 4. évfolyam (9 – 10 éves)

19

3-4F

16

3-4L

5 – 6. évfolyam (11 – 12 éves)

11

5-6F

13

5-6L

7 – 8. évfolyam (13 – 14 éves)

15

7-8F

13

7-8L

Középiskolás (15 évestől)

20

KF

11

KL

Összesen

87 fő

 

70 fő

 

 

Az ajándékokat december 2-ig várjuk a könyvtárban.

Aknaszlatina a  máramarosi hegyekből Magyarország belseje felé vezető hajdani híres Só-út kiindulópontjában a szórványmagyarság legnagyobb kárpátaljai magyarlakta települése, ahol már 1778-tól folyik magyar oktatás. Az intézmény Kárpátalja legkeletibb magyar tannyelvű középiskolája, ahol kiemelt szerepet kap a matematika és az informatika tanítása.

  

Az iskoláról a világhálón az alábbi helyeken található videó

https://www.youtube.com/watch?v=QNAjYjncvQ4
http://nava.hu/id/976100/ (19:04-től)

Testvériskolánk honlapja itt érhető el.

 

 

 

Kunterbunt und Bärenstark

(magyar-német-svéd együttműködés az ERASMUS-program keretében)

Játékos ismerkedés, néptánc, csónakázás, társasjáték-készítés, felsőcsatári kirándulás, zenés torna, kézműveskedés, konfliktuskezelés Astrid Lindgren halhatatlan figuráinak segítségével, a Mattis-vár lenyűgöző sziluettje az aulában, és sok-sok beszélgetés vendéglátók és vendégeik közt: elnevezésének megfelelve a résztvevők élménypalettáját új színekkel gazdagította, együttműködésüket tovább erősítette a 2 éves program szeptemberi, szombathelyi állomása.
Iskolánk a kaufbeureni Konradin Grundschule és a svédországi Ankarsrums iskola diákjaival és tanáraival együtt alkot abban az eseményfolyamban, amelyben egymás oktatási rendszerének megismerése mellett hangsúlyos szerepet kap az elfogadás, a világra való nyitottság és a demokrácia értékeinek erősítése. A program során a résztvevők konfliktusokat elkerülő, konfliktusokat megoldó módszereket dolgoznak ki, ötleteket, tapasztalatokat osztanak meg egymással.
A pedagógusok és diákok közös „szerszámosládájába” folyamatosan gyűlnek az iskolai konfliktusokat megelőző, illetve megoldó jó gyakorlatok, s ezt a célt szolgálták a tavalyi esztendőben feldolgozott Mú Mama-történetek, valamint az idén megismert Ronja, a rabló lánya című kalandregény sokoldalú megközelítése is.
A nyelvi, a művészeti és a napközis munkaközösség tagjai bíznak abban, hogy a munkájuk során kialakult jó hangulatú, segítőkész, egymásra figyelő közös tevékenység minden szlogennél hatásosabb példaként épül be a gyermekek személyiségébe.
Az együttműködés utolsó két helyszínén 2020 februárjában Kaufbeurenben, májusában Ankarsrumban találkoznak a résztvevők.
A vállalkozás első, 2019 tavaszáig megvalósuló lépéseiről az alábbi linkre kattintva tájékozódhatnak Papp Tibor igazgató úr és dr. Tóthné Bozi Edit projektfelelős szavaiból, a szeptemberi találkozás fotóit a Galériában tekinthetik meg.

A Szombathelyi televízió tudósítása

 

 

Hull az elsárgult levél…

 

(Emlékezés 1956 hőseire; a Bolyai Gimnázium ünnepi műsora)

 

Felszabadultunk!
zsarnokság
szovjet mintára
Sztálin
Rákosi Mátyás
emberi jogok
békés tüntetés
Isten, áldd meg a magyart
utcán a tömeg
éljen a magyar szabadság, éljen a haza
piros-fehér-zöld lobogók
ollóval kivágta
aki magyar, velünk tart!
ruszkik haza!
mennyország, boldogság, örömmámor
a rádiónál tűzharc
szabadságharc
szovjet csapatok
Kádár János
kivert ablakszemek
aszfaltra száradt vér

Mondd, a holnap mit ígér?

Mondd, hogy mi lesz most velünk,

Mondd, így meddig élhetünk?

 

Az 1956-os forradalom 63. évfordulóján a gimnázium 8. és 11. osztályos tanulói idézték meg a szabadság néhány napos csodáját, amelyet bár földbe tiportak, de az emlékezetből kiirtani mégsem tudtak a szovjet tankok. Az ünnepi műsort – amelynek kiragadott kulcsszavai fentebb olvashatók – Szauer Ágoston és Bánó Zoltán tanár urak állították össze.

Iskolánk közössége idén is együtt ünnepelt az alsóbodoki testvériskola pedagógusaival és diákjaival, műsorunkat október 23-án a kámoni arborétum ünneplő közönsége is megtekinthette.

Galéria

 

A magyar Golgota – főhajtás az aradi vértanúk emléke előtt

(Ünnepi műsor és előadás a Bolyai Gimnáziumban)


1849 dermesztő őszét, az aradiak végóráit megidéző kilencedikesek.
Lahner György vonásait újrateremtő képzőművész.
A hetedikként kivégzett vezérőrnagy utolsó éjjelére rezonáló fúvós kvartett.

Történetek, képek, érzelmek.

Csorba László történész ünnepi beszédében ezen összetevők egymást erősítő hármasában fogalmazta meg a mítoszteremtő történelmi emlékezet mibenlétét. A Bolyai Gimnázium és a Művészeti Szakgimnázium közössége immár kilencedik alkalommal rótta le együtt tiszteletét a szabadságharc Aradon kivégzett vértanúinak emlékfala előtt. A fal esztendőről esztendőre teljesebbé válik, idén Bolfán Bálint (tanára Somogyi Tamás) alkotásával, a születésnapján kivégzett mártír, Lahner György arcvonásait felidéző arcképpel.
A sok munkával teremtett, méltósággal megélt ünnepi műsor befejezéseképp Csorba László tanár úr, az 1848/49-es szabadságharc emlékhelyeinek kutatója, valamint Rápli Róbert és Papp Tibor igazgató urak leleplezték a domborművet, s a diákok koszorút, virágokat helyeztek el az emlékfal tövében.

(Az ünnepi műsor elkészítésében és előadásában részt vettek a 9.c osztály tanulói és felkészítő tanáraik: Auer Péter, Csóka Tibor, Eredics Milán, Sélley Gábor, valamint a művészeti középiskola zenészei.)

A megemlékezés előtti órában Csorba László, a Magyar Nemzeti Múzeum egykori főigazgatója előadást tartott az iskola dísztermében „Szabadság, egyenlőség, nemzetiség – és a magyar Golgota” címmel. Ha a résztvevők némelyike addig esetleg csupán tananyagként tekintett az 1848/49-es szabadságharc szereplőire és eseményeire, 60 perc múltán bizonyosan lelkesebbé vált. A tanár úr humorral fűszerezett dinamikus humanizmusa egyre több tekintetet szabadított ki a mobiltelefonok képernyőjének rabigájából. Az érettségi tételek hívószavaiként ismert Görgey Artúr, Kossuth Lajos, Dessewffy Arisztid, Kiss Ernő élő, anekdotikus személyekké váltak előttünk – ekkorra már megválaszolhatóvá vált az előadás elején feltett kérdés is: igen, valóban csúnya dolog volt halálra szurkálni Julius Caesart, vajon miért nem ejtünk mégsem könnyet érte? S miért szorul el a szívünk, amikor Dessewffy holttestének elfűrészeléséről esik a szó?
Pszichológiai alapvetés, hogy a saját „csapata” tagjainak irányában mindenki pozitív, míg a körön kívül esők felé negatív módon elfogult. Előbbiekről a jót, utóbbiakról a rosszat hisszük el könnyebben. S máris a nacionalizmus-patriotizmus szópár értelmezéséhez értünk. Hiszen a reformkorban is ez történt: egyazon hazán belül több nemzet próbált érvényesülni – máig ható konfliktusként egymást dehumanizálva, a csoportkohéziót nem egy közös cél elérése érdekében, hanem valami, valakik ellen felhasználva. (Az értelmes párbeszédre egy példát kiemelve azért tanár úr megemlített egy – a szabadságharc bukása miatt nem érvényesített, de a kiegyezés utáni időszakban felelevenített – elvet, mely az 1849 nyarán megfogalmazott szegedi nemzetiségi törvényben öltött formát, s „a nemzetiségek és népiségek szabad kifejlődését” tűzte ki célul.)
Az előadó végül a Zala György alkotta aradi emlékmű felavatásáról, későbbi hányattatásairól, jelenbéli megtűrtségéről-elfogadottságáról osztotta meg gondolatait; zárásképp Petőfi szavaival biztatta az ifjúságot nemzetünk nagyjaira való emlékezésre, elkötelezettségüket megerősítendő: „Hol sírjaink domborulnak, / Unokáink leborulnak, / És áldó imádság mellett / Mondják el szent neveinket.”

Galéria

2025.04.17. - 2025.04.27.
Tavaszi szünet
2025.04.28. - 2025.04.29.
Kompetenciamérés pótnap
2025.04.30.
Ballagás
2025.04.30.
Igazgatói szünet
2025.05.01.
Munkaszüneti nap
2025.05.02.
Pihenőnap (munkanap áthelyezése május 17-re)
2025.05.05.
Az írásbeli érettségi vizsgák kezdőnapja
2025.05.05. - 2025.05.07.
Belső szóbeli idegen nyelvi vizsga (9.a és 9.b)
2025.05.05. - 2025.05.07.
Élménynapok
2025.05.05.
Értesítés a jelentkezőknek és az általános iskoláknak a felvételi eredményről